De 11de dag - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu De 11de dag - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu

De 11de dag

Blijf op de hoogte en volg Marlijn

18 Januari 2018 | Sri Lanka, Galle

Vanmorgen met Laura naar het weeshuis geweest. In de ochtend is het drukker als in de middag denk ik. Dan zitten de oudere kindjes ook in de zelfde ruimte in de klaslokaaltjes en is er veel lawaai.

Er waren een paar vrouwen die ik niet kende, maar ik ben ook slecht in het onthouden van gezichten en namen weet ik niet. Misschien komt dat nog. Ik weet wel dat er een vrouw zich gisteren ging verloven. Dat had ze tegen Laura verteld. Zij was nu vrij en ik denk dat daarom de andere vrouwen er waren. Gelijk bij binnenkomst was er een baby'tje een beetje aan het huilen, dus pakte ik die op. De vrouw kwam binnen en stopte een vinger in haar mond om te kijken of ze honger had. Daarna maakte ze een flesje en pakte de baby af. Helaas, wij mochten het niet doen. Wat later ging dat hetzelfde met een poepluier. Ik ging een kindje wassen en ze zei, I wash. Wel heb ik nog een pas plasluiers verwisseld, maar mocht verder niet veel doen bij de baby's.

Bij de peuters verschoonde ik een luier en zat een vrouw mij te controleren, ze was volgensmij wel blij met het resultaat, want ze knikte en zei oké. Laura zei dat het naar poep stond, dat was niet zo gek. Bij een van de klaslokalen was gepoept op een tafel, geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. De vrouw probeerde met een hand de tafel het lokaal uit te krijgen en met haar andere hand haar neus te bedekken. Ik ging haar helpen, maar daarna liep ze weg. Toen stond de tafel dus bij ons en wie gaat dat schoonmaken? Ik wou het best doen maar waarmee? Ik was even bij de baby's gaan kijken een half uurtje daarna, toen ik terug kwam was het weggehaald gelukkig.

Ik had nog weer naar Paraminde gevraagd (het zieke jongetje) maar hij is nog steeds in het ziekenhuis. Geen idee of hij nog terug komt of wanneer. Het andere jongetje met down zag er weer beter uit vandaag. Gelukkig maar.

Rond half 11 waren we er al weer helemaal klaar mee, we moesten tot half 12. We besloten even bij het meisjeshuis te gaan kijken. Ik was hier nog niet geweest. Eerst liep ik nog even naar de baby's, die hadden allemaal geplast. Dus nog een ronde verschonen en daarna gegaan.

Het meisjeshuis vond ik wel leuk om te zien. Daar wil ik ook wel een keer een middag/ochtend heen. Allemaal lieve meisjes die best wel goed Engels kunnen. Ook wel heftig om te zien hoe ze daar zitten. Een meisje is 17 en al 7 maanden zwanger en een meisje heeft een gebroken been omdat ze voor een bus gesprongen is, echt als in een poging zichzelf wat aan te doen.

Na de lunch zijn we naar de winery gegaan om onze bier voorraad weer aan te vullen en we zijn naar wat kleine winkeltjes geweest voor schoonmaakmiddelen en een stukje waslijn enzo. Toen we daarvan terug kwamen ben ik nog even gaan FaceTime met mama en de kindjes van de opvang.

Smiddags ging ik met 5 Chinese meisjes naar het weeshuis geweest. Het was ze nog steeds niet duidelijk wanneer ze de schoenen uit moesten doen en wat de bedoeling was wat we met de kinderen deden denk ik. Weer geprobeerd het een paar keer uit te leggen en het toen opgegeven. Ik mocht nu wel meer doen met de kinderen als in de ochtend, dat was wel fijn. De vrouw had denk ik in de gaten dat ik het wel kon. Ik probeerde ook een beetje met haar te praten, maar weet niet of ze alles begreep.

Ashkar haalde ons weer op, maar toen bleek dat de Chinese meisjes helemaal niet mee terug gingen. Dus op de terug weg moest Ashkar al zuchten en zei hij iets van. Chinese people are always slow. Haha, klopt wel een beetje, we moeten steeds op ze wachten.

Thuis lekker een biertje gaan drinken met Laura en Ines. Met een busje pringels en koekjes. Daarna hebben we op straat een tuktuk aangehouden om ons naar een grote supermarkt te brengen waar we nog wat koekjes enzo hebben ingeslagen. We worden een beetje gek van het pittige eten, maar minder lunchen werkt ook niet. Dan hebben we weer honger. Ook de tijd tussen lunch en avondeten is best wel lang. We eten pas om 8 uur.

Vandaag aten we weer lekkere wraps met een paar gebakken aardappels, sla (die niet zout was) en tomaat. Ik heb na het eten nog een poosje met de dochter van Janaka gepraat. Wat een leuk en lief meisje, maar wel echt een prinsesje. Zo'n verschil met wat ik hoer verder heb gezien. Zij krijgt een iPad mini omdat ze een goed cijfer voor Engels had gehaald. Ze zei wel dat ze niet alles krijgt wat ze wil. Ik denk dat ze heel slim is, ze zegt ook dat ze zich verveelt op school. Ze doet naast school ook veel dingen volgens mij. Zaterdag gaan we naar haar ballet voorstelling kijken, daar moet ze ook goed in zijn denk ik.

Janaka kwam ook nog even en heb hem gevraagd, hoe dat het zit met de baby die straks word geboren in het meisjeshuis. Waar gaat die dan heen? En mag ze hem houden? Hij gaat straks naar het weeshuis en ze kan hem blijven zien. Als ze 18 is dan moet ze weg uit het meisjeshuis en worden ze een soort van op straat gezet. Maar de baby krijgt ze dan niet mee. Ze moet zich eerst bewijzen, dat ze een vaste en stabiele omgeving voor dat kindje kan aanbieden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlijn

Actief sinds 19 Dec. 2011
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 47765

Voorgaande reizen:

07 April 2022 - 28 April 2022

Huwelijksreis Sri Lanka

06 Januari 2018 - 06 Maart 2018

Tripje naar Sri Lanka

07 Januari 2012 - 31 Mei 2012

Mijn buitenlandse stage

Landen bezocht: