Weekend! Tripje naar Kandy en Ella - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu Weekend! Tripje naar Kandy en Ella - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu

Weekend! Tripje naar Kandy en Ella

Blijf op de hoogte en volg Marlijn

16 Januari 2018 | Sri Lanka, Kandy

Vanmorgen de wekker om 7 uur gezet en even lekker onder de warme douche gestaan. Daarna een heerlijk ontbijtje gehad van brood met boter en jam, water meloen, ananas en een gebakken eitje. Lekker kopje thee erbij. Goeie start van de dag

De vrouw van het guesthouse had voor ons een taxi geregeld die voor 8000 roepies de hele dag bij ons bleef. Dat is 45 euro omgerekend. Hij bracht ons als eerste naar Pidurangala, dat is de berg tegenover de lion rock. Deze rit duurde volgens mij 2 en een half uur. Ik was al helemaal gaar, ik zat achterin het busje in het midden en zonder hoofdsteun. Ze halen hier steeds tuktuks in of al het andere verkeer dat volgens hun niet hard genoeg rijd. Ook toeteren ze bij iedereen die ze inhalen of ze te waarschuwen. Onderweg heeft hij nog leuke dingen aangewezen, zoals een theeplantage en een heel groot Boeddhabeeld. Het regende wel even hard, maar wij zaten droog.

Bij Pidurangala was er nog een twijfel of we onze schoenen uit moesten doen omdat we langs een soort tempel gingen, maar wij zijn er gewoon snel langs gelopen. Het begon met een gewone trap maar die ging al snel over in stenen/keien. De man waarbij we een kaartje moesten kopen waarschuwde ons dat het glad kon zijn, maar dat viel wel mee. Het was een pittige klim, maar als oude vrouwtjes die op slippers konden doen dan konden wij dat toch ook wel?

Eenmaal boven was het uitzicht geweldig. We hebben heel veel leuke foto's kunnen maken van het uitzicht en onszelf met de lion rock. We zijn gaan zitten op de grond en eerst genoten van de paar drupjes regen die vielen en een crackertje met kaas. Daarna zagen we een pad nog iets verder omhoog en daar was het uitzicht nog mooier! Het was echt het topje van de berg. Wat een gave ervaring zeg! Het was de klim echt zo waard!

De terug weg ging ook wel weer goed, iedere keer oppassen waar ik mijn voeten neerzette. Onderweg kregen we een paar banaantjes van een vriendelijke man. Eenmaal beneden gingen we die opeten. Er was er nog een over en die gaven we aan een aap. Laura zette hem op de foto en probeerde er nog een te maken maar toen viel hij ons aan. Ines kneep mij heel hard in mijn arm en toen renden we snel weg voordat hij ons achterna kwam. Geen aapjes aaien hier dus.

Met de taxi zijn we toen naar Dambula gereden, hier was een tempel in een grot. Dit was aan de achterkant van het hele grote boeddhabeeld. Er waren heel veel boeddha's binnen, wel mooi maar ik had het iets bijzonderder gedacht. We liepen ook op blote voeten want onze schoenen hadden we ook moeten inleveren bij de ingang. De entree kostte 1500 roepies en je was verplicht 25 roepies te betalen om je schoenen in te leveren. Er stond zelfs een bord bij dat je schoenen niet in je tas mochten.

Daarna bracht de taxi ons naar een spice garden. Hier hoefden we geen entree te betalen maar kregen we wel een gids die ons banalers uitlegde over kruiden en wat waar goed voor was. Hij smeerde mij iets van tijgerbalsem op mijn slapen en allemaal oliën op mijn armen om te proberen, eerst was het wel interessant. Maar ik was al best moe, dus al snel was de concentratie er af. We liepen uiteindelijk mee naar een gebouwtje en konden daar een massage krijgen. Met een vrije gift, we hebben ong 250 roepies gegeven. Daarna liepen we mee naar het winkeltje en konden daar van alles kopen. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest denken en heb niks gekocht. Daar was de man niet zo blij mee. Hij probeerde ons nog andere dingen aan te smeren en een goedkoper prijsje te geven. Naomi en Dianne hadden wel wat gekocht en die werden heel duidelijk bedankt omdat ze goed waren voor de economie. Wij kregen geen hand en ook geen doei. Prima dan niet.

De taxi chauffeur heeft ons weer naar ons verblijf gebracht onderweg zijn we langs een supermarkt en een atm gegaan. De vrouw had ons avondeten gemaakt. Dan hoefden we niet meer op zoek naar een restaurant.
We mochten nog wellevend douchen en daarna kregen we koude noedels en koude kip. Dat kwam doordat wij zo laat waren denk ik. Het smaakte als of goed.
We sloten de avond af met eerst een thee en daarna buiten op het balkon een lekker koud biertje.

------------------------
Ook nu hadden we de wekker weer op tijd gezet omdat we deze dag de treinreis van Kandy naar Ella gingen doen. Even lekker onder de warme douche gaan staan, nog even van genieten, straks in Galle is het weer voorbij. De vrouw had een ontbijtje voor ons klaargezet. Hetzelfde ontbijtje als de dag ervoor maar nu ook met een soort pannenkoek erbij met kokos. Heel lekker en dat vulde goed.
We zijn met 2 tuktuks naar het station gebracht en hebben bij het loket een kaartje gekocht. Waarschijnlijk heb ik al een briefje van 5000 roepies dat niet meer geldig is. Er zit een inktvlek op en dan nemen mensen het niet meer zo maar aan.
We moesten nog een half uur op de trein wachten en waren allemaal theorieën aan het bedenken hoe we het beste konden gaan zitten. Lekker stressen dus. Toen de trein eraan kwam zagen we als eerste de 3de klas en daar stond iedereen op om eruit te gaan, dus toen hadden wij er vertrouwen in. Maar bij de 2de klas was dit helaas niet het geval. Lekker proppen om erin te komen en er waren geen stoelen meer.
Wij waren in ieder geval in de trein, buiten stonden mensen ook nog te kijken of ze er ergens bij in paste.

De reis duurt 7 uur en 5 en een half uur daarvan hebben we gestaan. Hoe vol de trein ook is, die mannetjes die eten willen verkopen blijven gewoon komen. Super irritant, je word gewoon aan de kant geduwd. Een paar haltes na ons kwam er ook een vrouw bij ons staan die gelijk haar ruimte opeiste. Ze deed de arm voor je langs om een handvat vast te vakken terwijl ze er ook een bij haarzelf had. Ze probeerde gewoon haar opties op een zitplek te vergrootten. Ze sprak ook met een lief vrouwtje die voor mij op een stoel zat. Ik had het idee dat ze haar vroeg wanneer ze weg ging en of ze dan daar mocht zitten. Dus die moest ik even in de gaten houden.
De vrouw heeft het uiteindelijk voor elkaar gekregen bij een stoel vlakbij Laura, dus wij waren er even vanaf maar baalden wel dat zij een stoel kreeg en wij niet.
Na ong 2 uur stond ze op om ons ook een kans te geven, volgens mij doen ze dat hier allemaal. Eerst voorkruipen en afpakken en daarna toch een beetje delen. Maar Laura kon nu in ieder geval zitten. Nu kon ze ook mooi even een broodje kaas maken dat we de vorige avond hadden gekocht bij de supermarkt. Heerlijk. Die vrouw kwam nu bij mij staan en omdat ik iets was opgeschoven om Laura erbij te kunnen laten zat zij nu wat meer in mijn ruimte. Een paar haltes later ging het lieve vrouwtje voor mij op staan en die stomme vrouw duwde haar arm ervoor alsof zij op die stoel wou gaan zitten. Maar mijn been en tas stonden er nog voor dus ik kon mijn billen snel en makkelijk op de stoel zetten. Yes, nog een stoel erbij. Naomi kon bij mij op schoot. De rest van de treinreis hebben we een beetje afgewisseld en konden we nog wel wat genieten van het uitzicht. Ik zou de treinreis niet persee aanraden, maar dat kwam vast doordat het ook een feestdag was voor de hindoe, die hadden nieuwjaarsdag dus gingen reizen maken om bij familie te kunnen zijn.

Eenmaal aangekomen in Ella ging ook bijna iedereen eruit. Vanaf het station zijn we naar het guesthouse gelopen. Freedom guest inn hete het. Het was niet zo ver en heerlijk om even de benen te kunnen strekken. De kamers zijn niet heel groot maar goed te doen, we komen toch alleen maar om te slapen.
We kregen weer thee en zijn daarna op zoek gegaan naar bier. Hier hadden ze jammer genoeg geen winery, maar de man van de guesthouse had 4 biertjes koud staan.

Patty en Evie appten Ines dat ze ook in Ella waren, we hebben gelijk afgesproken samen te gaan eten. Wij eerst even onder de lekkere warme douche gestaan en aangekleed. Daarna door Ella gelopen naar het restaurant waar we hadden afgesproken. Wat is Ella een leuke plek! En het was heel leuk om Patty en Evie weer te zien.

Ik had een chickenwrap besteld met frietjes, mayo en een biertje. We hebben een bijgepraat wat we allebei gedaan hadden de afgelopen paar dagen en ik heb nog even met opa en Ronald gefacetimed.

Na het eten hadden we zin om nog ergens wat te gaan drinken en liepen we langs een hippie tentje. Het feestje was boven dus wij twijfelden of we daar moesten gaan kijken. Toch maar gedaan, het zag er super leuk uit. Overal banken, bedden en hangmatten. Een vuurkorf erbij en de geur van jointjes.
Wij bestelden een lekkere cocktail wat niet in een keer goed kon gaan natuurlijk. Een aantal bestelden een mango cocktail maar kregen een passion fruit. Toen Patty vroeg om een andere smaak duurde dat heel lang. Ik had een Gin tonic.
Half 12 zijn we weer naar ons guesthouse gelopen en zijn gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlijn

Actief sinds 19 Dec. 2011
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 47793

Voorgaande reizen:

07 April 2022 - 28 April 2022

Huwelijksreis Sri Lanka

06 Januari 2018 - 06 Maart 2018

Tripje naar Sri Lanka

07 Januari 2012 - 31 Mei 2012

Mijn buitenlandse stage

Landen bezocht: