Zaterdag 16-04-22. Reis van Sigiriya naar Kandy - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu Zaterdag 16-04-22. Reis van Sigiriya naar Kandy - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu

Zaterdag 16-04-22. Reis van Sigiriya naar Kandy

Blijf op de hoogte en volg Marlijn

19 April 2022 | Sri Lanka, Sigiriya

Allereerst excuus voor het lange wachten op de nieuwe verhalen! Ze komen vandaag en morgen allemaal, we hadden alleen wat erg drukke dagen, voor nu alvast veel leesplezier!

Vandaag is het dan tijd om naar Kandy af te reizen. Helaas moeten we deze mooie plek achter ons laten, maar we zijn hier tot nu toe het langst verbleven. Terwijl we met onze spullen zitten te wachten op onze taxi, komt de hotelmanager nog even vragen hoe ons verblijf is geweest. Wij hadden niks te klagen gehad, dus dit vertel ik ook aan de beste man. Geheel in zijn nopjes vraagt de beste man of hij ons mag opnemen om een review te kunnen plaatsen. Prima! Even later komt hij dan ook terug met een camera om onze videoboodschap op te nemen. Het zal mij benieuwen of hij ook echt gebruikt gaat worden.

Onze taxi is er om 10.00, en met groot genoegen zijn we de enige 2 passagiers in deze ruime Safari jeep. Perfect! Marlijn lekker met de stoel achterover en samen genietend van de tocht. De chauffeur heeft er goed de sokken in. Onderweg stoppen we nog even bij een Herbs garden. Alle specerijen die hier verbouwd worden komen aan bod. Te denken aan: kruidnagel, nootmuskaat (vroeger erg populair bij onze VOC), cacao, pepers en nog veel meer. Erg leerzaam, daarna weer door met de tocht, we willen niet te laat in Kandy aankomen zodat we daar ook nog wat kunnen ondernemen.

Rond twee uur/half drie waren we dan in Kandy. Inchecken, en even de omgeving verkennen. We wilde namelijk alvast treinkaartjes reserveren voor de volgende dag. Eenmaal bij het station aangekomen bleek dit niet mogelijk (al oogde de medewerker bij het loket alles behalve behulpzaam).

Daarna zijn we een stukje doorgewandeld naar de markt, hier even een nieuwe rugzak gekocht want de oude blauwe van Marlijn begint langzaam uit elkaar te vallen, en dat is geen pretje met paspoorten en dergelijken.

Na een beetje pingelen hebben we een mooie nieuwe rugzak voor omgeregekend 13 euro. Niet gek!

Door naar het bekende meer en naar de “Temple of the Tooth”. Bij laatst genoemde is dagelijks een ceremonie die wij willen bijwonen, dus even vragen hoe laat deze is. 18.30! Ok, dus dan terug naar het hotel lopen, even snel een duiken in het zwembad, douchen en die kant op, want we willen er wel op tijd zijn. Het zijn nog steeds de feestdagen dus het is behoorlijk druk.

17.00 uur. Terug bij de tempel. Na een rondleiding van ongeveer 45 minuten, neuzen we zelf nog wat rond. Te tempel is echt indrukwekkend en ook lopen we nog langs een opgezette olifant. Dit is de meest beroemde olifant van Kandy en omstreken. Deze olifant heeft 50 jaar lang de kist met de “Tooth” gedragen en is 83 jaar oud geworden. Hij heeft dus zijn eigen plekje in de tempel gekregen.

Nog 10 minuutjes wachten. Daar komen de trommelaars dan! Het was een mooie ceremonie, maar viel ergens toch ook wat tegen. We hebben dan ook niet het volle uur aanschouwd, we waren moe, en hadden inmiddels wel trek in wat avondeten. Bij het verlaten van het tempel terrein zien we dat er onweer aan komt. Het aparte is dat er allemaal kraaien en vliegende honden voor het slechte weer uitvliegen. Deze 2 partijen zijn vervolgens vol met elkaar in gevecht in een grote boom waar we langs op moeten. Marlijn met kippenvel en schichtig omhoog kijkend. Het gekrijs van de vliegende honden doen de haren overeind staan.

Op de terugweg naar het hotel komen we dan een pizzahut tegen. Na een aantal dagen 2 keer per dag rijst (vond Stefan ook lekker, maar wilde wel weer wat anders tussendoor, en Marlijn wat maagzuur van voor haar te pittig eten) besloten we lekker een pizza te eten. Marlijn een Chicken BBQ en Stefan een Meatlover, want dat is hij ook. Na even te moeten wachten op het eten komen ze dan. En wat denk je? Behoorlijk pittig en die van Marlijn ligt vol met pepers! Stefan de slappe lach, en zegt: “Zullen we maar ruilen dan? Die van mij is nog enigszins te eten voor jou.”

Zoals jullie zullen begrijpen heeft Marlijn wat meer gedronken dan normaal, en het maagzuur probleem was er ook niet minder op geworden. Stefan vond het best, het was tenminste even geen rijst.

Buikjes gevuld en terug naar het hotel. Lekker naar bedje toe want morgen wacht ons een lange reis, en zullen we het de volgende nacht zwaar gaan krijgen. Geen slaap voor ons, enkel traptredes. Oogjes toe, morgen komt de tuktuk om 09.45. 10 uur willen we op het station zijn zodat we kaartjes hebben, zitplaatsen moet je altijd nog maar zien. Kan ook zijn dat je 4 uur moet staan. We zien wel, eerst slapen.