7-03-2012 - Reisverslag uit Palermo, Italië van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu 7-03-2012 - Reisverslag uit Palermo, Italië van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu

7-03-2012

Door: marlijnmagendans

Blijf op de hoogte en volg Marlijn

07 Maart 2012 | Italië, Palermo

Maandag hebben we stage gelopen van 8 uur tot 2 uur 's middags. Ik heb deze dag een activiteit gedaan met Naomi, samen met haar heb ik op een spiegel geverft. Ze vond het heel apart aan haar gezicht af te lezen. Dit heeft ze dus waarschijnlijk nog niet eerder gedaan. Later toen de activiteit klaar was hoorde ik van een vrijwilliger dat ze haar helemaal verteld had wat ze had gedaan. De vrijwilliger snapte er van haar niks van, toen ik het vertelde begreep ze het pas. Het afsluiten van de activiteit vond Naomi wel weer lastig, ik had haar gezegt nog 10 minuten, oke? Dat vond ze goed, later zei ik nog 1 minuut en toen wou ze niet meer stoppen. Ik heb de potjes verf dicht gedaan en haar de camera in handen gegeven. Samen met haar heb ik een foto van haar kunstwerk gegeven. Daarna heb ik haar een paar doekjes gegeven en heeft ze de spiegel weer schoongemaakt. Daarna zijn we net als de andere kinderen buiten gaan spelen.
Marina en ik hadden nog veel plannen voor die middag maar toen we eenmaal in ons appartement waren hadden we geen zin meer. We wouden geld gaan pinnen, boodschappen doen, afwassen en de vloer vegen. Maar van dit alles is alleen het afwassen gebeurt. De rest hebben we uitgesteld naar de volgende dag. We zijn om 4 uur, 2 uur lang naar de taalcurses geweest. De man die we normaal hadden was al bijna 2 weken ziek en we hadden nu een vrouw die totaal geen engels kon. Dat is moeilijk verstaan, als je de Italiaanse taal probeerd te leren. Toch ging de les nog aardig goed, deze vrouw praatte aardig rustig en was daarom wel te volgen. 's avonds hebben we sla met spekjes gegeten en een stukje vlees met kaas en ham erin.

Ook dinsdag hebben we weer stage gelopen van 8 uur tot 2 uur 's middags. Marina heeft een activiteit gedaan met Vanessa, ze hebben samen een spiegel gemaakt van karton en een cd. Toen we later buiten gingen spelen liet ze hem aan iedereen zien en nu is ze hem kwijt. Ze heeft hem ergens binnen verstopt volgens Marina maar we hebben hem niet meer gezien en hij zit ook niet in haar tas. Vandaag scheen het zonnetje wel even lekker, toen de kinderen buiten aan het spelen waren. Maar later tijdens onze pauze was het verdwenen. Toch was het nog even fijn om buiten te zitten. Ook deze dag zijn we 2 uur naar de Italiaanse les geweest en de man die ons normaal ook les gaf was er weer. Hij kan wel engels, beter in ieder geval, en probeerd ons alles goed uit te leggen. Al kan hij het niet met woorden dan doet hij het wel met een tekening op het bord of beeld hij het uit.

Woensdag hebben we stage gelopen van 11 uur tot 5 uur. Marina heeft vandaag haar activiteiten gedaan. Dus voor mij was het een saai dagje. Ik heb foto's en filmpjes van haar gemaakt. Toen we aankwamen was het best druk, bijna alle vrijwilligers waren 's ochtends aan het werk en zaten dus ook allemaal op de groep. De kleintjes hadden niet geslapen en waren dus vervelend, ze wouden niet eten en gingen naar bed. Tussen de middag hebben we weer gespeeld met de kleintjes die niet meer konden slapen. Toen Elena uit bed kwam heeft Marina haar op een doek omgetrokken. Zij heeft toen zichzelf ingeverfd. Ze was er volgensmij best trots op. Om 4 uur kwamen de BSO kinderen ook weer, net als altijd maar nu had Marina gevraagt of ze met die kinderen een activiteit mocht doen. Dus om half 5 ging ze met die kinderen wc-rolletjes verven en ik weer filmen en foto's maken. Wat kunnen die kinderen kletsen zeg, de helft kun je niet verstaan. Om 5 uur zijn ze gestopt en hebben Marina en ik alles opgeruimd. Van de wc-rolletjes heeft Marina een slinger gemaakt en opgehangen. Het was half 6 voordat we gingen. De vrouw van de B&B is net nog even langs geweest en wij hebben haar geld betaald voor het huurcontract. Je zult wel denken, nu een huurcontract? Ze wou het eerst niet doen, ze dacht dat het net zo makkelijk was om het als vriendendienst te gaan doen. Maar ze had met haar belastingmannetje gepraat en die had haar gezegt dat ze het beter wel kon doen. Ook zou ze ons moeten aangeven bij de politie dat wij in het land zijn ofzo. Uiteindelijk hoefde dat laatste dan weer niet maar we hebben we een huurcontract ondertekend. Ook heeft ze voor ons nog even een tank geregeld voor de kachel. Want we zater hier met koude voetjes. Morgen mogen we die gaan betalen, allemaal uitgaven dus weer. De uitgaven van de boodschappen zijn nu bijna elke week wel het zelfde alleen zijn het nog de onverwachte uitgaven waar we op moeten letten, zoals dus de kachel en de uitstapjes die we misschien gaan maken. Het weer voor de komende tijd is slecht, de voorspellingen op internet zeggen regen, regen en onweer. Het is vandaag al begonnen met regenen, dus nu maar duimen totdat het over gaat.