12-03-2012 - Reisverslag uit Palermo, Italië van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu 12-03-2012 - Reisverslag uit Palermo, Italië van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu

12-03-2012

Door: marlijnmagendans

Blijf op de hoogte en volg Marlijn

12 Maart 2012 | Italië, Palermo

Donderdag hebben we stage gelopen van 8 uur tot 2 uur 's middags. Ik had deze nacht erg slecht geslapen en kon mijn bed niet uitkomen, de dag duurde heel erg lang. Toen we om 2 uur eindelijk naar huis mochten moesten we om 3 uur weer terug zijn. Marina heeft richting de supermarkt gelopen en geld gepint omdat de gas van onze kachel de avond ervoor op was. De mannetjes die bijna onze buren zijn hebben toen een gas fles naar boven gebracht en aangesloten. We konden deze dag betalen. Een gasfles kost 27 euro en daar komt een euro bij voor het brengen, een soort fooi dus. Marina heeft deze dus gelijk even betaald. Ik heb de afwas gedaan en een beetje opgeruimd in huis. Toen we daar klaar mee waren konden we al weer terug naar het kinderdagverblijf gaan voor een gesprek met Rosita en de mentor van de vrijwilligers. Ze zaten al te wachten op ons toen we aankwamen, we zijn meteen naar de ruimte van de baby's gegaan en aan een kindertafeltje gaan zitten. Rosita had de airco warme lucht laten blazen en het was 30 graden in die ruimte. Net zo warm.
Het gesprek verliep aardig goed, soms was het moeilijk te begrijpen waar hij eigenlijk heen wou. We hebben heel veel gepraat over wat ons doel was van de activiteiten en waarom ik alles gedaan heb zoals ik het heb gedaan. Ik mocht eerst vertellen en daarna Marina, we vulden elkaar aan met de taal en hij deed dat ook met Rosita. Uiteindelijk wou hij een nieuwe afspraak maken met ons, terwijl hij ons beoordelings formulier nog niet had ingevuld. Hij had dit formulier nog niet eens gezien in de boekjes volgensmij. Zij hebben de engels versie van de boekjes.

Op dit moment als ik dit verslag schrijf, hebben ze ruzie bij de buren. Wow wat kunnen die mensen schreeuwen zeg. Er word gegild en met de deuren geslagen. Ze leken nog wel zo aardig in de deuropening.

Dus, met een goed ingevulde beoordelingslijst en een goed gevoel over het gesprek zijn we weer na huis gegaan en niks meer gedaan dan eten koken, afwassen en skypen.

Vrijdag, hebben we stage gelopen van 11 uur tot 17 uur. We mochten deze dag veel helpen met het verschonen en eten geven. Om half 12 heb ik geholpen met de baby's eten te geven, daarna heb ik ze samen met de anderen in de buggy gelegd en ze gewiegt tot ze in slaap vielen. Daarna heb ik geholpen bij de peuters en ze daarna ook na bed gebracht. Het was een rustige middag, het duurde best lang voordat iedereen uit bed kwam. Daardoor leek voor de dag ook heel erg lang te duren. Maar toen er een paar kinderen wakker werden en wij die mochten verschonen en een yoghurtje geven ging het sneller. Ze gaven ons veel vrijheid in het helpen. We zaten met de kinderen aan de grote tafel, zelfs de kleintjes en daar werd niks van gezegt. Een van de leidsters verschoonde de kinderen en liet ze daarna na ons toe komen. Wij gaven ze een yoghurtje en lieten ze naast ons zitten. Daarna hebben we ze de mond afgeveegd en terug naar de speelruimte laten gaan. Daar werd het steeds drukker, toen ik klaar was en daar keek stond de hele ruimte vol met allemaal schoolkinderen. Er werd van alles binnen gebracht. Ik moest van Rosita, Alesexia gaan helpen met alles klaar zetten. Ze hadden veel chips, popcorn, m&m's en snoep meegenomen en alles werd klaar gezet op de grote tafel in de eetruimte. Toen dat klaar was ging Rosita iets vertellen waar we niet veel van begrepen. We weten nog niet waar dat feestje voor was. Om 5 uur zijn we weer gegaan.

Zaterdag hadden we grootse plannen, boodschappen doen, de was wassen, een cathedraal bezoeken of iets anders en misschien uitgaan. Van dit alles hebben we alleen ons bed gezien. We hebben de hele dag een beetje huiswerk gemaakt, film gekeken, gtst afleveringen gezien zodat we weer helemaal bij zijn. Ook heb ik nog sims gespeeld op Marina's laptop.

Zondag was het ook niet veel beter. Dit kwam natuurlijk ook door het weer. Het zonnetje is verdwenen en het enige wat we zien zijn wolken. 's ochtends zijn we naar de markt gegaan om boodschappen te halen maar omdat we niet veel geld in ons portomoneetje hadden is het bij 2 dingetjes gebleven. Wel nog een brood gehaal bij de bakker en een hamburger gemaakt in ons appartementje. De rest van de dag besteed aan douchen, wassen en film kijken. Ook heb ik nog even de afwas gedaan en de trap afgestoft.

Maandag, vandaag hebben we stage gelopen van 8 uur 's ochtends tot 2 uur in de middag. We hebben thuis onze spullen gepakt en zijn naar de supermarkt gelopen. Rond half 3 waren we daar en om 5 over 3 stonden we alweer buiten. We hebben veel geld besteed aan vlees en toetjes, want deze zijn niet te koop op de markt. Dat zijn ze wel maar niet in de kwaliteit die wij wensen, nadat wij de koeien en varkenskoppen hebben zien hangen. Ook de geitenkoppen in plastic zakjes met bloed erbij zijn niet erg fris. Om 4 uur zijn we naar de taalcursus gegaan, hier kregen we een dictee. Dit is toch moeilijker dan je denkt. Voor elke actie of handeling heeft een Italiaan een ander woord. Ook het verschil van mannelijk en vrouwelijke woorden zijn heel lastig. Ik geloof nooit dat ik na deze maanden vloeiend Italiaans zou kunnen spreken.
Na de taalcursus zijn we na de markt gegaan, hebben we groente en drinken gehaald en brood voor de volgende dag.
Ook heb ik nog even met Dana geskypte, leuk dat blokkerige beeld :P vooral met dat elastiekje om je hoofd, dana :D

Nu gaan we slapen want morgen moeten we er weer vroeg uit. Marina heeft alle lichten al uit gedaan, misschien is dat een hint??

• 13 Maart 2012 - 07:18

Mam:

kom maar op met die zon, is goed voor iedereen. Anders down load je het maar op de computer.

• 13 Maart 2012 - 11:16

Danaaa:

Dat elastiekje was toevallig wel errug mooi!..
    Snel weer skypen zonder blokjes!

• 14 Maart 2012 - 18:52

Angela:

Wat een ontzettend leuke foto joh! En we zijn wel jaloers op dat zonnetje van jullie daar hoor! Fijn dat jullie weer wat meer opsteken bij de taalcursus. We verwachten dat Marina in de zomervakantie als tolk meegaat hihi. Veel succes weer morgen Groetjes angela