De vierde dag - Reisverslag uit Palermo, Italië van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu De vierde dag - Reisverslag uit Palermo, Italië van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu

De vierde dag

Door: marlijnmagendans

Blijf op de hoogte en volg Marlijn

10 Januari 2012 | Italië, Palermo

We zijn vandaag om half 10 begonnen met onze eerste dag stage. Rosita had gesmst naar ons dat ze een half uurtje later kwam dus zijn wij ook maar wat later weggegaan.
Dat maakt hier allemaal niet uit. Ze liet ons binnen en stelde ons voor aan de eerste de beste vrouw die ze tegen kwam en die engels kon.
Die vrouw gaf ons een rondleiding door het kinderdagverblijf, foto's hebben we hier nog niet van gemaakt.
Op het kinderdagverblijf hadden ze een een kleine ruimte voor de babygroep, toen we daar binnen kwamen dachten we al waarom zitten alle baby's in een buggy?
Dan was er nog een klein slaapkamertje waar de kinderen tussen de middag naar bed gingen. Daar weer naast weer een grote hal voor de peuters om te spelen.
Het viel meteen al op dat er erg weinig speelgoed was om mee te spelen en veel mensen in deze ruimte.
Daar weer naast zat weer een grotere ruimte met een paar kindertafels die tegen elkaar aangeschoven waren met stoeltjes erom heen.
Hieraan konden de kinderen kleuren en aan de zijkant van de ruimte hadden ze kinderstoeltjes staan.
Ook was er een kleine toilet ruimte en een keukentje.

Toen we er dus 's ochtends aan kwamen moesten we na de rondleiding kiezen op welke groep we wouden blijven. Ik en Manon kozen uiteindelijk voor de peutergroep en Marina voor de babygroep.
We gingen ergens in de ruimte aan de kant zitten en een beetje knuffelen met de kinderen. De meeste kinderen vertrouwden je meteen en kwamen al snel na je toe.
Het was grappig om te zien dat de kinderen in het italiaans tegen je begonnen te praten terwijl je er niks van kon verstaan.
Ook zelf kon je zo in het nederlands tegen ze praten, ze gingen toch wel door met waar ze mee bezig waren.

Omdat dit onze eerste dag was mochten we om 1 uur al gaan. Dit was wel fijn omdat we deze indrukken ook even moesten verwerken.
We haddeen dus ook veel om over te praten. Het verschil tussen hier en in nederland is best groot.
Hier schreeuwen ze tegen kinderen, doen ze alles precies op tijd. Hier worden de kinderen heel erg gedwongen. Het lijkt hier heel erg op een fabriek in plaats van een speel terein.
De kinderen mogen 's ochtends spelen, maar doordat ze weinig speelgoed hebben maken ze veel en gauw ruzie met elkaar.
Een vrijwilliger uit Hongarije vertelde dat dat bijna altijd zo is. Ze krijgen daarna een ontbijtje (broodje/koekje met drinken).
Als ze daarna weer mogen spelen word er weer veel geschreeuwd en geruzie gemaakt. Een van de leidsters schreeuwde "scribe" en toen gingen we naar de ruimte ernaast om te tekenen.
Alle kinderen kregen een potloodje en een velletje papier en ze moesten bijna verplicht tekenen. Toen het daar weer rumoerig werd deden ze een tv aan om de kinderen rustig te houden.
Toen moesten we weg uit deze ruimte want de baby's moesten daar worden verschoond. Daarna werden de kinderen een voor een naar bed gebracht en omdat er niet genoeg bedden waren, werd de rest in een buggy in slaap gewiegt.
Ze deden er een deken over en de kinderen sliepen al snel.

Toen alle kinderen sliepen was het voor ons tijd om te gaan. We zijn via de markt en de bakker na ons appartementje gelopen.
Daar hebben we ons een gebakken eitje gemaakt met stokbrood.

• 11 Januari 2012 - 15:03

Nina Vaccaro:

Goed geobserveerd, Marlijn, en goed beschreven!