Dag 32, 33, 34 en 35 iets met luizen en ziek zijn - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu Dag 32, 33, 34 en 35 iets met luizen en ziek zijn - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu

Dag 32, 33, 34 en 35 iets met luizen en ziek zijn

Blijf op de hoogte en volg Marlijn

10 Februari 2018 | Sri Lanka, Galle

Vanmorgen was het lekker rustig in het weeshuis. Ik ben de hele ochtend een beetje bij de baby's geweest. Bij het eerste flesje ging het al weer mis. Ik had er niet over nagedacht en werd gelijk onder gepoept, omdat ik niks tussen mij en de baby had gedaan. Super dom dus, kon het er wel afwassen maar stonk de hele ochtend naar poep.

Na de lunch gingen Laura en ik weer spelletjes spelen. Leuk tijdverdrijf wat een keer niet in de zon is en beter dan op bed gaan liggen wachten tot het volgende project.

Smiddags ging ik met de Chinese meiden naar het weeshuis. De peuters waren dit keer al wakker en kregen al vrij snel de melk. Daarna mochten ze spelen in de box, de chinezen gingen gelijk met ze spelen. Ik ging bij de baby's kijken en zag er een waarvan een fles melk in het bedje lag. Ze geven de kinderen hier een kussentje en leggen daar de fles op, zo kunnen ze zelf drinken. Ik vind het altijd leuk om ze vast te houden, een momentje samen met de baby. De vrouw had dat wel in de gaten en bij de derde vroeg ze mij of ik het wou doen. Ze noemde mij de milk mother. Ze vroeg mij of ik zin had in een kopje thee. Ik kreeg een kopje zoete thee en een cracker. Nadat de baby klaar was met drinken en ik hem weer in z'n bedje had gelegd, ging ik die opdrinken. Ik moest achter het muurtje gaan zitten, volgens mij zodat de chinezen het niet zagen want die kregen niet. Zo'n kopje thee voelt dan ook als een waardering voor wat ik doe. Op de terugweg naar de uitgang zei een Office lady ook dat ik goed werk deed. Word er een beetje verlegen van maar het voelt goed.

Na het project met Laura, Britt en Hilde naar de Dutch market geweest. Een green market bekeken en uitleg gekregen over groentes en fruit. Natuurlijk niks gekocht, kijken kijken en niet kopen. We hebben heel ver gelopen en wat straten van Galle bekeken. Een tempel die nog in de aanbouw was bekeken en Ashkar gevraagd ons bij het fort op te halen. Net toen we daarheen liepen stond er een helikopter te wachten op de vice premier of zo iets. Gisteren was het de president. Wij zagen allemaal militairen met geweren en de brandweer en ambulance stonden ook al klaar. We werden helemaal gezandstraald door de helikopter, maar was wel grappig om te zien.

Thuis een lekkere koude douch genomen, veel keus is er niet en heerlijk gegeten. We kregen een pannenkoek gevuld met iets van vis of kip en sla en patat. Als toetje een snoepje.

-----------------

Vanmorgen maar een uurtje naar het weeshuis gegaan. Het Duitse meisje was er weer, ze was op reis geweest en daarna ziek geworden. Daarom had ik haar de hele week niet gezien. Ik ben bij haar en de peuters gaan zitten en we hebben een bijgekletst over van alles en nog wat. Rond half 11 ben ik weer gegaan want ik ging helpen bij de zwemlessen van de special needs kinderen.

We werden met de bus opgehaald bij de school, waar de special needs kinderen een apart lokaal krijgen. Gescheiden van de andere kinderen. Samen met een aantal moeders stapten we in de bus en onderweg hebben we nog een moeders bij een bushalte opgepikt. Bij het zwembad moesten we ons eerst melden bij de manager van het bad. Daarna mochten we omkleden, maar ik had mijn bikini met kleren al aan. Hier mag ik niet in het water met alleen bikini, dat is veel te bloot. Dus ik had nog een driekwart sportbroek en shirt aan. Samen met de kinderen gingen we het water in en hebben lekker met ze gespeeld. Sommigen konden al goed zwemmen en sommigen iets minder goed maar ze konden staan in het water. Het was heel leuk om te doen. De moeders stonden boven vanaf een balkonnetje toe te kijken en te wachten tot het tijd was.

Thuis geluncht en mijn kleren gewassen. Daarna ook geveegd en gedweild. Tijdens het vegen kwamen we weer een kakkerlak tegen. Nu was alleen Douglas er niet om ons te redden. Maar de Chinese jongen kwam langslopen en heeft ons gered.

Smiddags met 5 Chinese meiden naar het weeshuis gegaan. Ze hadden er vandaag niet veel zin in. Ze stonden maar een beetje toe te kijken en pakten steeds alleen maar dezelfde kinderen op. Het meisje dat normaal in de rolstoel zat maar nu ook in de box lag vroeg steeds om aandacht maar werd gewoon genegeerd. Ik heb de hele middag plas en poepbroeken verschoond en wat baby's geknuffeld.

Na het project zouden we met de 2 Nederlandse meiden naar het fort gaan en de zonsondergang bekijken. Maar ik ben niet meegegaan. Ik had Laura gevraagd mij even te checken op luizen en mijn gevoel was goed. Ik had luizen! Balen natuurlijk en gelijk goed gekamd en de luizenshampoo gebruikt die Laura gelukkig mee had. Daar was ik wel even zoet mee, dus zijn ze zonder mij gegaan.

Bij het avondeten kwam Sally langs met haar vriend. Even bijkletsen met iedereen. Ook Koeli kwam bij mij zitten met het eten. Zij kan heel erg goed Engels praten, echt heel leuk. Na het eten nog wat gekletst en toen de kakkerlakken weer tevoorschijn kwamen maar na bed gegaan.

----------------

In de ochtend ben ik met 2 chinezen naar het weeshuis gegaan. Ik vond het een zware ochtend. Ik heb de hele week al een beetje last van diarree, maar vandaag nog iets meer. Ik denk dat ik het heb gekregen van een paar kinderen die hier in het weeshuis ook zo aan de diarree zaten. Ik heb met de peuters gespeeld en had de boekjes weer meegenomen. Ook heb ik me de hele tijd zitten te irriteren aan de 2 Chinese meiden. Ze zien gewoon dat een kind een ander kind slaat en doen niks, ze spelen alleen met hun favoriet kindje. Er kwamen nog wat mensen langs die aardbeien mee hadden genomen voor de kinderen. Sommigen hadden geen idee wat ze daar mee aan moesten.

Terug in huis heb ik de lunch over geslagen maar ben wel met Laura na de lunch naar de supermarkt geweest om een brood te kopen. Een soort van bruin brood in de hoop dat dat een beetje gaat helpen. Ook mijn telefoon moest weer opgeladen worden want het geld op het simkaartje was op en ik had geen internet meer.

Rond 3 uur met Laura mee geweest naar het meisjeshuis. Daar geknutseld en spelletjes gespeeld. Dobble gedaan met de meiden en allemaal knutselt kado gekregen. Sommige meiden zijn super lief en anderen zijn een beetje gemeen en proberen je heel erg uit. Met een meisje kwam ik aan de praat over verjaardagen. Kwam er op neer dat we op de zelfde dag jarig zijn. Zij kon het alleen niet thuis vieren en ik wel. Ze zei wel dat haar moeder misschien langskomt en dat ze dan moest huilen.

Na het project gedoucht en klaar gemaakt voor een avondje eten bij mensen die Cor kent van een jaar terug. Ik was er een beetje bang voor maar wou dit niet afzeggen. Ik ben dan ook meegegaan en vond het heel gezellig. Hij had kip en vis op een bbq gedaan en omdat het regende moest hij tafel en stoelen binnen neerzetten. Ondertussen keken wij een serie op tv met de zussen en moeder van hem. Ze spreken geen Engels en wij geen Tamil. Het waren moslims en spraken verder ook geen andere taal, alleen de mannen die spraken wel Engels.

Ik heb het uiteindelijk alleen bij een stukje kip gehouden waarvan ik niet eens zeker weet of hij wel gaar was. Het voelde heel onbeleefd om het eten te weigeren, maar kon geen hap door mijn keel krijgen.

-----------------------

Vannacht slecht geslapen. Ik had last van mijn buik en moest veel naar de wc. Ik baalde steeds zo. Allemaal leuke plannen gemaakt voor het weekend en ik was bang dat het niet kon doorgaan. Als ontbijtje heb ik alleen 3 bananen gehad, in de hoop dat die de boel een beetje verstopten. Ik heb een klein beetje was gedaan en mijn spullen voor het strand gepakt. Of ik nou in bed blijf liggen of op het strand dat maakt ook niet uit.

We zijn eerst naar een schildpadden opvang geweest in Unawatuna. Niet heel groot en erg toeristisch maar het was leuk om schildpadden van zo dichtbij de bekijken. Een man gaf uitleg over de schildpadden en waarom ze hier zitten. De eitjes worden opgegraven omdat anders de honden ze gaan opeten. Dan begraven ze de eieren in de opvang weer. De diepte van het gat voor de eieren bepaalt of het een mannetje of een vrouwtje word, dus dat kunnen hun zelf kiezen. Naar 3 dagen worden de schildpadje uitgezet. Dit doen ze savonds en konden wij nu niet zien. De avond ervoor waren er wel eitjes uitgekomen dus we konden wel kleine schildpadjes zien. Heel veel. Ook zaten er beschadigde schildpadden die we konden bekijken.

Na het kijken bij de schildpadden heeft Ashkar ons bij het strand in Unawatuna afgezet en zijn we weer lekker bij Lucky tuna gaan eten. Ik had een sandwich met kaas en tomaat. Ik was nog steeds niet lekker maar had bere honger. De bedjes waren bezet. Ik kreeg wel zijn telefoon nummer zodat ik hem de volgende keer een berichtje kan sturen en hij voor mij een bedje reserveert. Na de lunch wist hij toch een bedje te regelen voor ons en konden we er mooi blijven. Ik wist dat ze een goede wc hadden dus ik was blij. Het strand heeft me goed gedaan en ik denk dat het nu wel beter gaat.

In de avond heb ik 2 koppen groente soep gegeten. De rijst die na de soep kwam heb ik maar over geslagen. Er zaten ook pittige dingen bij en dat durfde ik niet aan.
We hebben gepraat over de verkiezingen die vandaag gaande waren. Zelf niet veel van gemerkt maar het was wel een happening hier.
Terug in onze slaapkamer zat er een kakkerlak boven de spiegel. Wij kunnen echt niet slapen met het idee dat er zo'n beest in de badkamer loopt. Stel je voor dat we naar de wc moeten Snachts. Dus had ik een van de vrouwen gevraagd mij te helpen. Er lopen hier altijd genoeg mensen rond. Douglas was vrij vandaag dus die konden we niet vragen. Uiteindelijk hebben Koeli en een vrouw de hele badkamer onderzocht en de kakkerlak met water geprobeerd weg te jagen. Ze zeggen dat hij weg moet zijn omdat ze alles gecontroleerd hebben. Ik denk hem alleen nog steeds te horen. We hebben de badkamerdeur maar goed dicht gedaan en nu maar hopen dat we niet naar de wc hoeven vannacht.

  • 12 Februari 2018 - 20:18

    Pap:

    Wat mooi
    Trots op mijn (grote ) dochterje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlijn

Actief sinds 19 Dec. 2011
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 47567

Voorgaande reizen:

07 April 2022 - 28 April 2022

Huwelijksreis Sri Lanka

06 Januari 2018 - 06 Maart 2018

Tripje naar Sri Lanka

07 Januari 2012 - 31 Mei 2012

Mijn buitenlandse stage

Landen bezocht: