De 3de dag - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu De 3de dag - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marlijn Magendans - WaarBenJij.nu

De 3de dag

Blijf op de hoogte en volg Marlijn

10 Januari 2018 | Sri Lanka, Galle

Vanmorgen hadden we lekkere bananenbrood bij het ontbijt, de rest was hetzelfde als de andere dagen. Ananas, watermeloen, geroosterd brood waar je jam op kan doen en verschillende soorten cereals.
Het duurde allemaal wat lang met het wegbrengen naar de projecten en voor het weeshuis gaan we altijd als laatste. We gingen nu dus ook pas 9 uur, kwart over 9 een keer weg.

Vanochtend was het een super leuke ochtend, ik heb echt veel kunnen doen. Dat geeft wel een fijn gevoel. Toen we aankwamen zat Matias al met een paar kinderen in de grondbox en wij gingen daarbij zitten. Lekker spelen met de kinderen, vandaag hadden ze allemaal ballen. Een grote skippybal en kleinere ballen, daar konden ze heel leuk mee spelen. Na een poosje ging ik even bij de baby's kijken en een vrouw uit Canada was een van de baby's een flesje aan het geven. Ik vroeg haar of ik ook iets kon doen bij de baby's en zij zei dat er nog een baby een fles moest. Dus toen vroeg ik aan een van de mama's of ik kon helpen en zij wees mij de baby aan die ik mocht vasthouden. Er was iets aan de hand met de baby maar ik kon niet goed zeggen wat. Hij had een beetje een misvormd hoofd, heel smal en grote ogen. Ik vond hem super lief, had dat wel gemist. Zo klein en dan een flesje geven. Na hem te laten boeren en een poosje te hebben geknuffeld heb ik hem terug in bed gelegd. Ze leggen de baby's hier allemaal op hun buik met hun hoofd gedraaid na een kant, omdat ze geen tijd hebben om steeds op te letten en ze zo niet stikken in hun eigen spuug.
Ik heb nog even bij een andere baby gekeken en gepraat met een mama over hoe schattig ze zijn.

Toen ik terug liep na de peuters zag ik dat een jongetje had gepoept en wou hem verschonen. Ik vroeg de mama of ik hem in de waskannen moest wassen en toen ik daar was lachte ze me uit. Ik had geen idee hoe ze dat deden hier, omdat ze geen doekjes of luiers hebben. Maar ze spoelen dat gewoon af met water en wassen daarna met water en zeep. Daarna afdrogen en aankleden en toen kreeg ik hem weer mee.

Ze vroeg na een poosje spelen of we wouden meekomen en even wouden helpen. Laura en ik liepen mee en bleek dat we kasten moesten verplaatsen. Deze haalden ze weg uit de ruimte waar kleren lagen en moesten ergens in een slaapzaal staan. Maar het duurde even voordat we doorhadden hoe die kasten uit die kleine ruimte konden. Gelukkig was er een Sri Lankaanse man die dat ging regelen. De mama's waren blij dat we hielpen.

Toen ik terug kwam zag ik een jongetje nat rondlopen en zag dat een van de mama's een andere aan het wassen was. Ik liep er met een handdoek heen en vroeg om te helpen. Uiteindelijk heb ik denk ik alle kleuters afgedroogd en aangekleed. Het is fijn om wat te doen en ze te kunnen helpen.
Net voor we terug naar huis gingen vroegen ze of we nog een kast wouden helpen verplaatsen. Dit was meer een ijzeren kast, hij was wel leeg maar nog best zwaar. Vooral onhandig te tillen en geroest van onderen. Samen met Ben heb ik dit naar de andere kant van het gebouw gesjouwd.
Ben is een Australiër die zelf geadopteerd is uit dit weeshuis. Hij komt volgens mij ieder jaar weer terug. Hij zamelt ook geld in om dingen in dat weeshuis te verbeteren. Hij zegt, ik heb het hier overleefd dus gun ik dat de andere kinderen hier ook. Hij heeft er voor gezorgd dat er nu een babykamer is met bedje en klamboes. Iets wat de Canadese vrouw die ik hier nu ook 2 keer heb gezien, ook wou doen. Maar omdat dat al klaar was heeft zij iets betaald om klaslokalen te bouwen, zodat de wat oudere kinderen in een aparte ruimte een lesje kunnen krijgen.

Ashkar heeft ons weer na huis gebracht, zon ritje kost met z'n 2en 150 roepies per persoon. Dat is volgens mij nog net geen euro. Als je met 3 in een tuktuk zit kost het maar 100 roepies. Het kan ook aan de afstand liggen, want gisteren heb ik een simkaartje gekocht en toen gingen we best ver en heb ik 500 roepies betaald.

Half 1 hadden we weer als alle andere dagen rijst als lunch, dit keer zaten er ook iets van soja bij of zo. Geen idee wat ik hier allemaal eet, maar het smaakt prima.

3 uur zijn Laura en ik door Ashkar naar de " Dutch market" gebracht, dit is een straat met allemaal winkeltjes. Aan de ene kant fruit en specerijen, aan de andere kant kleren. Wij waren op zoek naar broeken en ik nog naar een tas voor aankomend weekend. Overal word je naar binnen gevraagd en van alles in je handen geduwd bijna. Net als ik op vakanties wel gewend was. Alleen had ik nu het gevoel de enige toerist te zijn. Ik was wel netjes gekleed in een lange rok en t-shirt.
Als we langs de straat liepen dan vragen alle tuktuk chauffeurs steeds of je taxi wil. Ook nam een man ons mee naar een ander winkeltje om aan allemaal specerijen te ruiken. Hier kennen ze de zin niet van, Hollanders kijken kijken niet kopen.
Uiteindelijk goed geslaagd. Ik heb een mooie neppe rugzak gekocht van een the north face (1900 roepies) en 2 broeken (750 roepies) met een leuk olifanten printje. In Nederland lijkt het vast een pyamabroek maar hier is het heel leuk. Ook heb ik een paar druiven gekocht.
Daarna zijn we naar te fort geweest. Hier zie je veel Nederlandse dingen, zoals restaurantjes en een Nederlands hervormde kerk. Deze plaats had ook veel winkeltjes maar hier was het veel duurder als op de Dutch market. Hier koste een shirtje meer dan de tas koste. We hebben wel nog even een ijsje gekocht en hebben verder heel veel rond gelopen. Bij een kerk of zoiets stonden allemaal fotografen en vrouwen in mooie jurken. Hier maakten ze een soort bruidsfoto's. Later kwamen we ze weer tegen bij de rand van het fort, daar maakten ze foto's van de bruiden met de zee.

Deze avond kregen we weer rijst, dit keer gele rijst met rozijnen en weer verschillende dingen erbij. Zoals aardappels, soort linzen ofzo, iets anders van groente en sla(met een zoute dressing, heel zout) en komkommer. Als toetje kregen er een chocolade koekje. Deze kregen we andere keren ook wel eens maar toen nam ik nooit, nu had ik wel zin want het eten was best pittig.

We hebben ons biertje op gedronken die we voor het eten al in hadden gedaan en bespraken nog wat dingen over ons reisje aankomend weekend. We hebben een appartement in Kandy voor 2 nachten en een hostel in Ella in 1 nacht geboekt. We gaan dan de treinreis van Kandy naar Ella maken en de lion rock beklimmen of de berg ernaast, zodat we de lion rock kunnen zien. Ik heb er echt zin in, morgen eerst nog een dagje naar het weeshuis.

  • 10 Januari 2018 - 18:17

    Pap:

    wau marlijn ben super trots op jou

  • 10 Januari 2018 - 19:59

    Hans. Batmuts Met Baardje.:

    Moi Marlijn.

    Misschien niet zo'n leuke start. ( dan verwacht) maar ik lees dat je er nu al volop van geniet.
    het is natuurlijk fijn dat je de weg al een beetje gevonden hebt.
    En dan ook nog zeggen, ik ben niet zo'n schrijfster.
    Daar ben je super in, gewoon leuk om te lezen, gewoon zoals het is.!
    Ik blijf je volgen.
    veel plezier en tot de volgende keer.

    Groetjes Hans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlijn

Actief sinds 19 Dec. 2011
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 47559

Voorgaande reizen:

07 April 2022 - 28 April 2022

Huwelijksreis Sri Lanka

06 Januari 2018 - 06 Maart 2018

Tripje naar Sri Lanka

07 Januari 2012 - 31 Mei 2012

Mijn buitenlandse stage

Landen bezocht: